duminică, 5 iunie 2011

Întoarce mamă și obrazul celălalt

Cu toții știm binecunoscuta expresie ”Dacă primești o palmă, lasă mamă, întoarce și obrazul celălalt”. E o lecție care mulți dintre noi o primesc de mici. Bineînțeles, se poate lua ad-literam că dacă un fraier te pocnește să-ți întorci căpșorul firav și să aștepti cu drag și spor a doua lovitură. Dar, evident, în sinea ei, se referă la noțiunea figurată de ”a primi o palmă”, în sensul de lovitură morală.



Acum, chestia asta e cu două tăișuri. Până la un punct (atât sensul conotativ cât și cel denotativ) poate fi ok să-ți înveți copilul să nu fie răzbunător, să nu fie Gică-contra care ripostează la fiecare mișcare a altuia, care-l desființează pe cel de lângă el (fie că părinte, prieten, iubit/ă-pe viitor), care ajunge un nemernic care să dea ”palme” doar ca precauție, deci practic să atace doar ca să nu dea șansa de a fi atacat. Lucruri pe care pe cuvântul meu de NON-mamică:)), le înțeleg (da măh, nu-s chiar așa împotrivă la orice, ok?!)



Dar bineînețeles, ceva nu se leagă. Hai să mă și explic, pe cele 2 sensuri care le are expresia.



SENSUL PROPRIU





Așa cum menționam mai sus, mi se pare firesc ca un copil să nu fie agresiv, să nu atace alții copii doar de dragu de a îi cafti, așa că așa are chef mucosul. Dar ca reversul medaliei, nu concep cum ai putea să-ți înveți copilul să înghită mizeriile altor plozi fără să le ardă una peste bot. Deci serios acum, chiar nu pot. Și nici nu înțeleg.



Dar problema începe abia la....



SENSUL FIGURAT





Țin să menționez că în niciun caz nu generalizez, ci mă refer doar la UNELE din cazuri  





Boon. Am vaga impresie că persoanele care sunt învățate așa, de mici, au tendința să fie persoane slabe, care vor ceda în fața celorlalți în repetate rânduri, care niciodată nu vor pune piciorul în prag, nu-și vor permite să atace dacă au fost atacați, și așa mai departe.



Nu știu cât de ”de acord”sunteți sau nu cu mine, însă pot spune clar că eu am fost învățată ca atunci când primesc o palmă, să ”ofer” în varianta promoție, 2 palme! Și sincer?! Sincer mi-a mers și-mi merge bine. Niciodată nu am fost călcată în picioare!!! Niciodată!!!



Deci?Întoarce și obrazul celălalt sau arde-i 2 peste bot?!

20 de comentarii:

Lauren spunea...

Sa stii.. culmea la ce ma gandeam fix acum 1h ca exista 2 tipuri de oameni.. Oameni care se cearta si oameni care nu. Eu de mica am fost invatata sa ma feresc de oamenii care nu se cearta, pentru ca aia clar pregatesc ceva nasol :)) Si atat m-am ferit de ei, ca am ajuns sa fiu unul dintre ei. Nu ma cert niciodata in gura mare (daramite sa dau palme :))) dar am o fire... hai sa spun razbunatoare, dar nu la modul, imi faci ceva si iti tai cauciucurile la masina :)) Am eu oricum incredere in karma ca nu m-a dezamagit niciodata mititica :)) Ei bine, sunt si putin razbunatoare pe partea "ah mi-ai facut asa, bine, hai sa vezi ce-ti fac".. si de cele mai multe ori, imi iese :-s

Felicia spunea...

Iar ceea ce spui tu, ecu adevarat complicat, dar trebuie sa alegi. eu am ales mereu a doua varianta: "Imi dai o palma, eu iti dau doua ".


P.S. bafta la bac!

Andra Dan spunea...

mama mea zicea mereu...isus a fost doar unul (care a intors si celalalt obraz)

Fetita Junglei13 spunea...

Intoarce mama si obrazul celalat,intr-o zi, obrajii tai or sa iti spuna"dar iti mai bati joc mult de noi?"

iri spunea...

daca vrei sa te inrosesti in obraji, da-i cu blush. e mai sigur :d. in rest, da-le peste bot

Lillee spunea...

Doua peste bot :)) As alege varianta asta. Punct! :)

G.W. spunea...

eu am renuntat de ceva vrema la intoarce si celalalt obraz,acum practic vorba " m-ai lovit? ti-ai f**ut norcocu! "

Cristina Cioba spunea...

@lauren- asa sunt si eu:D

Cristina Cioba spunea...

@felicia- normal! si 3 daca se poate!
ps-merci!

Cristina Cioba spunea...

@danube daughter-pai corect...atunci Iisus sa ramana singur, noi oamenii nu avem de ce sa facem asta...zic eu!

Cristina Cioba spunea...

@fetitajunglei13-corecttttt!!!bine zisa asta!:D am s-o folosesc ca argument de acum!

Cristina Cioba spunea...

@iri- buna asta!:D ma bucur enorm ca oamenii gandesc asa!

Cristina Cioba spunea...

@lillee-bravo lillee!! de copiii tai nu ma ingrijorez, atunci:D!

Cristina Cioba spunea...

@lillee-rectific: viitorii copii:P

Cristina Cioba spunea...

@g.w-sau ti-ai dat foc la valiza:P sincer ma bucur enorm ca oamenii gandesc asa!!!!

INTJ spunea...

neah! am niste experiente care m-au invatat ca nu-i buna nici una din variante daca nu-i chibzuita inainte. asa ca, inainte de a raspunde intr-un fel sau altul ... ma gandesc deobicei ce am de castigat sau de pierdut. daca consider ca se merita, inca o palma e fix pix ... iar daca nu-i atunci tre' sa si apuci sa mi-o dai pe-a doua. abia la final vine varianta: pot si eu (face la fel daca vreau).

Tears of a Ghost spunea...

pana acum un an mergeam pe principiul "intoarce si celalalt obraz", asta pana am primit o palma fff dura de la cineva foarte apropiat....si am schimbat foaia....acum merg pe principiul "2 palme peste bot"
trebuie sa ne maturizam si noi o data si o data :))

Cristina Cioba spunea...

@intj-iarasi perfect e acord:P

Cristina Cioba spunea...

@intj-*de, pardon, m-am emotionat

Cristina Cioba spunea...

@tears of a ghost-unii dintre noi cam tarzior, totusi:))

bine ai venit la mine pe blog:P:* sper sa revii!